Enceto el blog del pràcticum amb moltes ganes d'explicar-vos la meva experiència de pràctiques i poder conèixer les vostres. Espero que entre tots fem dels blogs una eina útil d'intercanvi, reflexió i creació de coneixement conjunt.
El centre on estic realitzant les pràctiques és un centre d’orientació psicopedagògica especialitzat en l’avaluació, diagnòstic i tractament d’infants i adolescents amb:
· TDAH
· Trastorns de conducta
· Problemes emocionals
· Trastorns de lateralitat
· Retard maduratiu
· Disfuncions cerebrals
· Trastorns de l’aprenentatge
· Trastorns General del desenvolupament (TGD)
El centre disposa d’ un ampli equip de professionals per tal de donar una resposta interdisciplinària a la realitat del nen/a. Per això compta amb la col·laboració de psicòlegs, pedagogs, psicopedagogs, mestres, logopedes, psiquiatres, terapeutes, optometristes, metges, etc. Dins d’un tractament global, l’assessorament psicopedagògic que es vol donar als infants i adolescents és el d’avaluar els processos d’aprenentatge, elaborar diagnòstics i dur a terme intervencions terapèutiques i reeducatives, tot això dins del marc del treball en equip interprofessional.
La demanda acostumen a fer-la les famílies per iniciativa pròpia tot i que en alguns casos les famílies demandants ho fan per recomanació de l’escola que els deriva al centre. Així, un dels objectius principals és l’assessorament a la família i a l’escola per tal de donar pautes per afavorir entre tots el desenvolupament harmònic de l’ infant o adolescent.
Dins d’aquest context, el meu projecte consistirà en un primer moment en conèixer i analitzar en profunditat els aspectes organitzatius i de funcionament del centre així com els professionals que hi treballen, les funcions que s’hi desenvolupen i els mecanismes de coordinació i suport que duen a terme. En un segon moment del període de pràctiques duré a terme un anàlisi del model d’avaluació, diagnòstic i intervenció que utilitzen al centre. Amb la informació aportada en aquest anàlisi elaboraré un model de fitxa d’avaluació i seguiment psicopedagògic i, finalment, intentaré aplicar, en la mesura que em sigui possible, totes les habilitats, destreses i coneixements adquirits al llarg de la carrera i del pràcticum per tal de crear un model d’intervenció específic per a diferents casos. Aquest model suposarà la identificació, valoració i anàlisi de les necessitats educatives dels subjectes, la valoració i presa de decisions sobre les ajudes necessàries que precisen per tal de desenvolupar-se òptimament, i la proposta d’ una intervenció.
Per altra banda, i de manera transversal a tot el període de pràctiques, acompanyaré al tutor en les diferents activitats que desenvolupa i participaré en totes les tasques que se m’encomanin com a alumne de pràctiques entre les que es troben, l’assistència a reunions, l’observació de les entrevistes familiars i amb els infants i adolescents o passar probes diagnòstiques i corregir-les.
Així els objectius generals que persegueixo en aquest pràcticum són els següents:
- Conèixer el centre de pràctiques i el seu context.
- Conèixer i experimentar la realitat professional del psicopedagog en un centre d’orientació i diagnòstic.
- Participar en les diferents tasques que es desenvolupen en el centre.
- Conèixer el model d’avaluació-diagnòstic-tractament que segueix el centre.
- Elaborar un model de fitxa d'avaluació o seguiment psicopedagògic.
- Elaborar plans d'intervenció psicopedagògica per a determinats infants.

Marina, pel que expliques a la teva presentació les teves pràctiques són semblants a les meves. Jo també he començat a un centre on es fa diagnòstic, assessorament i intervencions psicopedagògiques amb nens amb TDAH, dislèxia, altes capacitats. Espero que poguem compartir experiències. Ànim!